Prejsť na obsah

The Line: futuristické megamesto Saudskej Arábie dlhé 170-kilometrov

Letecká fotografická spoločnosť OT Sky vydala NEOM’s The Line, megaprojekt, aktuálne fotografie z dronov. Na záberoch z dronu je vidieť stavbu The Line, ktorá bola súčasťou vývoja v saudskoarabskej púšti.

Na fotografiách si možno všimnúť nespočetné množstvo bagrov, ktoré vŕtajú široký lineárny kanál v púšti. Fotografie vyzerajú ako projekt podzemného dopravného systému.

The Line je humancentrický koncept futuristického mesta, ktorý vytvoril NEOM v Saudskej Arábii a bol publikovaný v januári 2021 princom a predsedom predstavenstva NEOM Mohammedom bin Salmanom ako súčasť plánu Saudskej Arábie 2030 Vision. Projekt bol navrhnutý pre približne 9 miliónov obyvateľov a vybudoval stopu 170 kilometrov.

Vnútri projektu budú postavené budovy, vrstvy verejných parkov, peších priestorov, škôl, domov a pracovísk.

Mohammed bin Salman, ako predseda predstavenstva NEOM, „Dnes odhalené návrhy pre mestské vertikálne vrstvené komunity budú výzvou pre tradičné ploché, horizontálne mestá a vytvoria model pre ochranu prírody a zlepšenie životaschopnosti ľudí. The Line bude riešiť súčasné výzvy ľudstva v mestskom živote a posvieti na alternatívne spôsoby života. Saudská Arábia prostredníctvom tohto projektu otvorí 380 000 pracovných príležitostí a pridá cca. 50 miliárd dolárov do HDP krajiny.

The Line je humancentrický koncept futuristického mesta, ktorý vytvoril NEOM v Saudskej Arábii. Projekt je považovaný za revolúciu pre tradičný mestský život a urbanizmus. Názov NEOM kombinuje grécke slovo neos (νέος) alebo nový s arabským slovom mustaqbal (مستقبل ) alebo budúcnosť. Prvý plán „The Line“ zverejnil v januári 2021 Prince a predseda predstavenstva NEOM Mohammed bin Salman.

Koncepcia

The Line bola navrhnutá pre približne 9 miliónov obyvateľov so zastavanou plochou  34 kilometrov štvorcových. Náklady na projekt budú na úrovni približne 500 miliárd dolárov. Obyvatelia budú mať prístup ku všetkým zariadeniam pešo a vysoko rýchlostnou železnicou s 20-minútovým tranzitom. Projekt bol navrhnutý s modelom, v ktorom sa obyvatelia dostanú k zariadeniam, ktoré potrebujú, 5 minútovou chôdzou.
Miesto linky si predstavujeme ako spojnicu medzi pobrežím Červeného mora a severozápadom Saudskej Arábie .

 

The Line je súčasťou plánu Saudskej Arábie 2030 Vision. Okrem toho NEOM povedal, že AI môže monitorovať The Line a nájsť metódy na zlepšenie každodenného života pomocou údajov a predpovedných modelov.
Linka bude poháňaná obnoviteľnou energiou. Podľa bin Salmána bude celý vývoj nulový a bez znečistenia. Podľa NEOM: „Žiadne cesty, autá ani emisie, bude jazdiť na 100 % obnoviteľnej energie a 95 % pôdy bude zachovaných pre prírodu. Na rozdiel od tradičných miest budú mať zdravie a blaho ľudí prednosť pred dopravou a infraštruktúrou. Len 200 metrov široký, ale 170 kilometrov dlhý a 500 metrov vysoký.“

Štruktúra

Obrázky projektu zobrazujú dve paralelné konštrukcie podobné stene, ktoré medzi sebou uzatvárajú priestor. Podľa jeho plánovačov bude The Line zvonku zapuzdrená zrkadlovou fasádou, čo jej dodá výrazný charakter. Vnútri budú postavené budovy, vrstvy verejných parkov, peších priestorov, škôl, domov a pracovísk. Urbanizácia sa vyvíja horizontálne, nie vertikálne ako tradičné modely mestského plánovania.

Mohammed bin Salman, korunný princ Saudskej Arábie a predseda predstavenstva NEOM, „Dnes odhalené návrhy pre mestské vertikálne vrstvené komunity budú výzvou pre tradičné ploché, horizontálne mestá a vytvoria model pre ochranu prírody a zlepšenie životaschopnosti ľudí. The Line bude riešiť výzvy ľudstva v dnešnom mestskom živote a posvieti na alternatívne spôsoby života.“

Podľa výkonného riaditeľa NEOM pre mestské plánovanie Tareka Qaddumiho NEOM skúma aj udržateľné stavebné materiály a metódy. Ich výskum pokračuje v tom, čo môžu urobiť, aby mesto s 9 miliónmi obyvateľov malo nulový uhlík.

Vývojári tento koncept označujú ako „urbanizmus s nulovou gravitáciou“. Táto stavba, ktorá stúpa 500 metrov nad more, znamená, že steny sú plánované vyššie ako mnohé mrakodrapy, ako je napríklad budova Empire State Building. Mestský život v „The Line“ má 3-dimenzionálnu organizáciu; dva deriváty urbanizmu s nulovou gravitáciou sú hyper-blízkosť a hyper zmiešané použitie. Model mesta s vysokou blízkosťou uprednostňuje multimodálnu dopravu pred dizajnom zameraným na autá.

Podľa Tareka Qaddumiho nás koncept „urbanizmu s nulovou gravitáciou“ oslobodzuje od obmedzení základnej roviny a nutnosti ju zbúrať. Model „Zero Gravity Urbanism“ nám umožňuje lokalizovať funkcie v blízkosti. To prináša úplne novú sféru predtým zložitých alebo nedosiahnuteľných susedstiev. Napríklad škola môže byť múzeom.
Saudská Arábia prostredníctvom tohto projektu vytvorí 380 000 pracovných miest a prinesie približne 50 miliárd dolárov do HDP krajiny.

Kritici

Tento koncept vo všeobecnosti pochádza od kritikov tradičného mestského dizajnu a kvality života vo veľkých mestách. Ako už bolo spomenuté, plocha projektu je 34 kilometrov štvorcových. To znamená menej ako 4 metre štvorcové na osobu. NEOM nazýva model The Line  ekologickým mestom s nulovým uhlíkom, ale rozsah a sociálne ciele vytvárajú vážne otázky, ktoré môže projekt priniesť svojmu prostrediu.
Odborníci na mestské plánovanie a dizajn majú otázky týkajúce sa udržateľnosti a realizovateľnosti projektu pre dnešnú civilizáciu. Môže byť takáto megaštruktúra s nulovým uhlíkom pri dnešnej technológii?

Podľa Philipa Oldfielda, vedúceho školy stavebného prostredia na Univerzite v Novom Južnom Walese (UNSW), vznikne približne 1,8 milióna ton uhlíkových emisií s materiálmi použitými na výstavbu takéhoto projektu. To je viac ako ročné emisie uhlíka mnohých európskych krajín. S dnešnou technológiou, žiaľ, nie je možné vyrobiť uhlíkovú nulu pre obrovskú konštrukciu pomocou betónu, ocele a skla.
Čo sa týka biodiverzity, prepojenie projektu s exteriérom pretínajú 500-metrové zrkadlové steny. Pre životné prostredie (najmä pre zvieratá) nie je dobré mať uprostred púšte obrovské paralelné zrkadlá, aj keď by vtáky mohli prilietať a vyletieť. Mesto je tiež definované horizontálne. Je však vnímané ako 170-kilometrová ulica s 500 metrov vysokými múrmi a mrakodrapmi okolo; možno je to horizontálne ako mestský model, ale napriek tomu sú budovy vertikálne.

Na druhej strane, lineárny koncept mesta nie je nový, ako ho predstavuje NEOM. Po prvý krát, ho v roku 1882  vyvinul španielsky urbanista Arturo Soria y Mata. Tiež je známy pre koncept lineárneho mesta. Po Soria y Mata sformulovali tento koncept sovietsky plánovač Nikolaj Alexandrovič Miljutin v 50. rokoch a nemecký funkcionalistický architekt Ernst May. V šesťdesiatych rokoch minulého storočia navrhli americkí architekti Michael Graves a Peter Eisenman 35-kilometrové lineárne mesto medzi Bostonom a Washingtonom. Klasická myšlienka lineárneho mesta Just Soria y Mata bola implementovaná v Madride v Španielsku.

Premena týchto myšlienok na skutočný svet však v Saudskej Arábii výrazne vyhrá.